Pierwszy kabaret literacki zapoczątkował swoją działalność w 1881 roku. Powstały z połączenia dwóch grup działających w tej samej dzielnicy. Klub "Hydropatów" Goudeau, działający w Cafe Voltaire oraz "Akademia" Rudolpha Salisa skupiająca artystów.
Dzięki nim przy Boulevard Rochechouart 84 działał Le Chat Noir - słynny Czarny Kot.
Jak wyglądały pierwsze spektakle kabaretowe?
Podstawą ówczesnych występów były piosenki. Niestety piosenka na współczesnej scenie kabaretowej traktowana jest jako przerywnik, czas aby na chwilę wyjść, rozprostować nogi, może coś zjeść (częste zjawisko na plenerowych występach). Niektórzy wyrzuciliby ją całkowicie z programów kabaretowych. Czy słusznie? Jest w tym trochę prawdy. Trudno jest dziś znaleźć dobrą piosenkę kabaretową, co jest przykre. Temat ten nadaje się na dłuższe rozważania, kiedyś do niego wrócę.
Tak jak wspomniane jest wyżej - piosenka była podstawą, ale również recytowano wiersze, podejmowano debaty. Poruszano tematy polityczne, mówiono o głupocie ludzkiej, ukazywano jasną stronę życia. Teksty były prowokacyjne i ostre.
Chat Noir był kabaretem elitarnym, zamkniętym na obcych (tę cechę przejął później krakowski Zielony Balonik), publiczność była wyselekcjonowana, składała się głównie z przyjaciół.
Wkrótce Czarny Kot stał się głośny, przychodziło co raz więcej ludzi. Od 1885 roku stał się kabaretem otwartym i musiał się liczyć z gustem publiczności. Zmieniono również miejsce spotkań. Potrzebny był większy lokal, by pomieścić widownię.
Le Chat Noir przestaje istnieć w 1896 roku. Rok później umiera Rudolph Salis.
Po przeprowadzce Czarnego Kota w 1885 roku pomieszczenia zagospodarował Aristide Bruant, stworzył własny kabaret Le Mirliton. W Chat Noir Salis witał gości dwornie, zaś Bruant obraźliwie (styl ten wprowadził Kisielewski do Zielonego Balonika).
Z nadejściem nowego stulecia, około 1900 roku nastąpił zmierzch kabaretu literackiego we Francji.
Le Chat Noir zapoczątkował najbardziej charakterystyczną cechę wszystkich późniejszych kabaretów, trwającą do dnia dzisiejszego. Od początku w programie kabaretowym nie mogło zabraknąć tekstów o tematyce społecznej i politycznej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz